Pressmeddelande: Rudolf Meidner-priset 2024 tilldelas Josefin Hägglund

RUDOLF MEIDNER-PRISET 2024 för forskning i fackföreningsrörelsens historia tilldelas Josefin Hägglund

Josefin Hägglund disputerade 2023 i historia vid Södertörns högskola och är verksam vid Malmö universitet.

Josefin Hägglund. Foto: Victor Pressfeldt

2024 års Rudolf Meidner-pris tilldelas Josefin Hägglund för hennes bok: Demokratins stridslinjer: Carl Lindhagen och politikens omvandling, 1896–1923, Huddinge 2023.

I sin avhandling Demokratins stridslinjer: Carl Lindhagen och politikens omvandling 1896 – 1923, Södertörns högskola 2023 (352 sidor) tar sig Josefin Hägglund an en av tidens mest framträdande och originella svenska politiker, Carl Lindhagen. Hans liv och politiska gärning skildrar hon under en turbulent tid i svensk historia då demokratin ännu inte var självklar utan höll på att etableras. Hägglund visar att Lindhagen trots politiska omvändningar och flera partibyten var trogen sina idéer och tålmodigt kämpade för ett humanistiskt ideal och en fördjupad demokrati. Hans beslutsamhet, envishet och stora engagemang i så många frågor gjorde att han aldrig riktigt kunde finna sin plats inom ett enda parti. Hans engagemang för kvinnors rösträtt, likabehandling av män och kvinnor i fråga om nattarbetsförbud samt intresset för småbrukare och samer i Norrland framstår som inspirerande, liksom hans ambition att ständigt samverka med utomparlamentariska organisationer.

Aldrig har väl en så ihärdig och envis partibytare lyckats vara politiskt relevant under så lång tid i så många sammanhang? Hur var det möjligt? Hägglund visar hur det gick till. På välskriven prosa beskriver hon grundligt och omsorgsfullt hur Lindhagens politiska tänkande tog form och utvecklades. Hennes gedigna avhandling bidrar med nya perspektiv på svensk politisk historia under formativa och händelserika decennier som kan tjäna som inspiration för dagens politiska utmaningar och praktik.

Länk till avhandlingen: https://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1756417/FULLTEXT01.pdf

Presskontakt:

Joakim Johansson, institutionschef Arbetarrörelsen arkiv och bibliotek, 08-4123901, joakim.johansson[a]arbark.se
Ella Niia, Forskningsrådets ordförande, 070-6522433, ella.niia[a]telia.com

Tidigare pristagare:

2023: Jonas Söderqvist; 2022: Aleksi Huhtas; 2021: Kristin Linderoth; 2020: Desirée Enlund; 2019: Astrid Elkjær Sørensen; 2018: Jakob Molinder; 2017: Nina Trige Andersen; 2016: Matias Kaihovirta; 2015: Malin Nilsson; 2014: Lena Sohl; 2013: Rasmus Fleischer, 2012: Ingen pristagare detta år, 2011: Sofie Tornhill; 2010: Andrés Brink Pinto och Björn Ohlsson; 2009: Jesper Johansson; 2008: Jimmy Engren; 2007: Jonas Sjölander; 2006: Anders R Johansson; 2005: Lars Hansson och Rebecca Svensson; 2004: Urban Lundberg och Magnus Nilsson; 2003: Roger Johansson; 2002: Carina Gråbacke; 2001: Örjan Nyström; 2000: Gunnela Björk; 1999: Göran Salmonsson; 1998: Anders Kjellberg; 1997: Lisa Öberg; 1996: Eva Blomberg; 1995: Annette Thörnquist.